Aranyozás

Az aranyozás mûvészete

A tárgyak arannyal való bevonása már az idõszámításunk elõtti Egyiptomban is kedvelt eljárás volt. Legkorábbi példákat az arany felhasználásáról az ókori sírokból elõkerült tárgyakon láthatunk, pl. Tutankhamon szarkofágján. Bõségesek arannyal való díszítésben a koronázási és kegyeleti tárgyak, de a bizánci és korakeresztény korban már az ikonfestészet is mutat szép példákat. Az aranyozás a táblafestészet legrégebbi technikáinak egyike. Nem csak a tárgy értékét növelte az aranyréteg - az arany a mûvészetben nem szín volt, hanem isteni jelképként szimbólikus jelentéssel bírt. Az egyházmûvészet mellett az aranyozás nagy jelentõséget kapott a pompa mûvészetében a barokk idején, késõbb a szecesszió korában került ismét elõtérbe.

Aranyozás

Az aranyozás technikája

Ma megkülönböztetjük a fémes és nem fémes anyagok arannyal való bevonását. Mi a nemfémes anyagok aranyozásával, ezüstözésével foglalkozunk. Ezeknek is különbözõ kivitele van:

A: Valódi arannyal, ezüsttel: fényarany
B: Valódi arannyal, ezüsttel: matt arany
C: Schlagmetall , Kompositionsgold lapokkal "metálozás"

(A) Fényarozás, ezüstözés (vergolden und bronzieren): a legszebb és természetesen a legmunkaigényesebb megoldás. Ebben az eljárásban kõalapot hordunk fel az aranyozandó felületre. A kõalap durva dolomit õrleménybõl és különleges finomságú enyvbõl áll. Erre kenjük fel a kréta réteget, mely enyvet is tartalmaz, a receptúra szinte minden mesternél más. A lényeg, hogy mûködjön. A kréta felhordása különleges gyakorlatot igényel. Formára csiszoljuk 500-as finomságig, erre jön a poliment, melynek összetevõi bólusz, víz, és tojás vagy enyv. Ezt is felkenjük az arany alá, majd száradás után felcsiszoljuk sörteecsettel, míg fényes nem lesz. A kapott felületet megnedvesítjük alkoholos vízzel (esetleg pálinkával) és a megnedvesített felületre az aranyozó "svafnival" (egyik felén alkoholos ecset, a másikon szétlapított széles ecset) felvisszük az aranyat. A megszáradt aranyat vagy ezüstöt acháttal felpolírozzuk.

(B) A matt aranynál mixtionra (száradó olaj) rakjuk az aranyat, a mixtion ragasztóként funkcionál. Nem annyira fényes a felülete, mint a polírozott fényaranyé.

(C) A metálozásnál 15x15 cm-es Schlagmetall, Kompositionsgold lapokat rakunk mixtionba. Itt is különbözõ színek léteznek az ötvözet fajtájától függõen. Az így elkészült felületet alkalmanként patinázni, öregíteni kell.

Referenciák a teljesség igénye nélkül: Mezõtúr, Túrkeve, Veresegyház, Újpest, Rákoscsaba, Miskolc, Jászalsószentgyörgy, Jászárokszállás Római katolikus templom, számtalan keret, bútorok.